van de Zwarteplak naar zwart Afrika

19 maart 2013 - Horst, Nederland

De geboorte van een reis.

"I have a dream”, dat had ook de naam van dit reisblog kunnen zijn. We hebben allebei een droom. Ton’s droom was om van Chili naar Alaska te reizen met een zelfgebouwde 4wielaangedreven camper. Ingrid droomde als jong meisje al om ontwikkelingswerk in Afrika te gaan doen. Een idealisme wat later bijgesteld werd in Afrika bereizen.

Toen we elkaar leerde kennen in de zomer van 2011 was al snel onzer beide dromen het onderwerp van gesprek. Naast het feit dat we allebei graag op pad zijn, is Ton een begaafd vakman op het gebied van camperreparatie/bouw. De gezamenlijke passie van reizen leidde er toe dat de dromen werden omgezet in een concreet plan. Ton zei:“ik ga een camper bouwen” en Ingrid zei spontaan; “maar dan ga ik mee op reis”. Maar Zuid Amerika of Afrika, dat is nogal een verschil. Dus waar kiezen we dan voor? Zo hadden we beide bv een voorkeur om over land te reizen in plaats van de camper op een boot te zetten en zelf naar het beginpunt toe vliegen. Maar ook de taal, Spaans wat er veelal in Zuid Amerika gesproken wordt, is een opstakel. We hebben er dan ook even over moeten “dobbelen”, maar de oorspronkelijke plannen van Zuid Amerika werden bijgesteld tot reizen door Afrika.

Afrika is veel groter dan veel mensen denken. De projectie die kaartmakers gebruiken zorgt dat bepaalde delen van de wereld er veel groter of kleiner uitzien dan ze eigenlijk zijn, en Afrika is daar een mooi voorbeeld van. Afrika is namelijk groter dan de Verenigde Staten, China, India, Japan en héél Europa samen. Onze route is via verschillende manieren mogelijk, echter, de definitieve route ligt op dit moment nog niet vast. Gezien de ontwikkelingen in het Midden Oosten en Noord/West Afrika is het lastig om op dit moment de exacte route, maar ook de richting te bepalen. Wel is duidelijk dat we zover als het kan langs de omtrek van Afrika zullen reizen.                                                                                                  Hierbij gaan we waarschijnlijk de volgende (Afrikaanse) landen bezoeken; Egypte, Soedan, Ethiopië, Kenia, Tanzania, Zambia, Botswana, Zimbabwe, Namibië, Zuid Afrika. De maximale reistijd die we hiervoor kunnen nemen is 8 maanden.

De keuze voor de auto; In de zoektocht naar de geschikte auto voor deze reis kwamen we uit bij het type “Earthroamer, Unimog, Toyota Landcruiser, Mercedes”. Al deze types hebben we bekeken en de voor- en nadelen hiervan overwogen. Aangezien Ton een fervent liefhebber is van Amerikaanse auto’s, werden ook deze meegenomen in de afweging.

Uiteindelijk werd het een K30 Chevrolet truck van het Amerikaanse leger in Griekenland. Het is een 6.2 liter diesel, V8 automaat.

Juni 2012-Aankoop bij de firma van Dam in Rhenen

Inmiddels is er al heel wat gebeurd met deze auto en heeft “hij” een volledige metamorfose ondergaan. Zo werd hij eerst gestript, daarna werd het chassis verlengt, de cabine geschuurd en gespoten en de opbouw erop geplaatst. Daarna is de auto bij de RDW van grijskenteken naar camperkenteken gekeurd en kwamen er nieuwe nummerplaten op. De legergroen gevlekte truck ontpopte zich tot een camel gekleurde stoere camper.

Februari 2013-Plaatsen van de zonnenpanelen

(Op de foto’s is te zien hoe de camper zich ontwikkelde tot een expeditie voertuig)

Expeditie preparatie; Om de auto expeditieklaar te maken hebben er praktisch en technisch gezien de nodige aanpassingen plaatsgevonden;

• Er zijn 2 zonnepanelen geplaatst van 100 watt per stuk. Deze zorgen er samen met de dynamo van de auto voor dat de accessoire accu van 260 ampère wordt opgeladen.
  • Verder is er een omvormer van 800 watt om van 12 volt 220 volt te maken
  • Er is een trapje geplaatst op de achterkant van de camper zodat we makkelijk op het dak kunnen komen voor de rijplaten en het onderhoud van de zonnepanelen.
  • Er is een dieselgestookte combiketel aanwezig voor de verwarming en het warme water
  • Een vuilwatertank van 115 liter
  • Centrale vergrendeling is geplaatst
  • De ruiten zijn getint
  • Er zal nog luchtvering geplaatst worden
  • Er is een luifel geplaatst, dezeligt op het dak
  • Er is een doorgang gemaakt van de cabine naar het leefgedeelte. Deze is afsluitbaar middels een schuifdeur
  • Aan zowel de bestuurderskant als de bijrijderkant worden nog sitesteps geplaatst.
  • Er wordt nog een lier geplaatst
  • En NEE, we hebben geen airco!!

Wat betreft het onderstel en de banden; Het chassis is met 50 centimeter verlengd. Dit was nodig om de opbouw van 3 meter te kunnen dragen. De camper is voorzien van all terrain banden.
Om daar wanneer het nodig is meer grip te krijgen kan de bandenspanning worden verlaagd. Omdat je op die manier alleen met een lage snelheid kunt rijden is het zaak om de banden na het bereiken van begaanbare ondergrond weer op normale spanning te brengen. Hiervoor nemen we een kleine compressor mee. Daarnaast nemen we 2 reservewielen mee.
Zitten we vast in het zand of in de modder, en we hebben niet de illusie dat dat niet gaat gebeuren, dan hebben we enkele hulpmiddelen om weer los te komen. Zo hebben we een opvouwbare schep en een set heavy duty aluminium rijplaten mee. Deze rijplaten zijn behalve voor stukken mul zand en modder, ook geschikt om over smalle greppels heen te komen. Komen we echt vast te zitten, dan hebben we een lier waarmee we onszelf kunnen lostrekken.

Actieradius;Omdat tankstations in Afrika soms zeer ver uit elkaar liggen moet je voldoende actieradius hebben. Met volle bepakking zal de camper op gewone wegen ongeveer 1 op 6 rijden. Maar op de Afrikaanse zandwegen zou dit wel eens uit kunnen komen op 1op 5. Met de aangepaste dieseltank waar maar liefst 170 liter diesel in kan, zullen we ongeveer uitkomen op een actieradius van 850 kilometer.

Reparatie en onderhoudDe auto heeft nog maar 23.000 mijl (ongeveer 40.000 kilometer) gelopen. We verwachten daarom ook niet al te veel technische problemen. Maar daarentegen is de auto wel bijna 30 jaar oud. De kans dat er dus iets kapot gaat is heel reëel. Daarom nemen we reserveonderdelen en  gereedschap mee:

• Dynamo
  • Startmotor
  • Set gloeikegels
  • Voorgloeiprintplaat
  • Set V-snaren
  • Reservelampjes voor alle lampen
  • Doosje zekeringen

Het papierwerk; De beste voorbereiding voor deze reis is lezen, héél véél lezen. Hierdoor kwamen we er achter wat een papierwinkel er bij zo'n reis komt kijken.

Héééél veel lezen!!

Hier een overzichtje van wat we vooraf al kunnen regelen;

Carnet de Passages; Dit is een soort paspoort voor je voertuig. Zonder een Carnet de Passages zou je in veel landen invoerrechten over je auto moeten betalen. Dit stempelboekje dien je bij elke grensovergang in en uit laten stempelen. Het is te koop bij de Duitse ADAC. Vanaf 1 januari is er een wijziging gekomen waardoor het borgbedrag weer ouderwets hoog is geworden voor heel Zuidelijk Afrika. Het is gelukkig ook mogelijk om een bankgarantie te regelen waardoor je geen 5000 euro in Duitsland hoeft te parkeren.

Internationaal kentekenbewijs; Een internationaal kentekenbewijs is soms verplicht, maar ook handig als je de originele papieren niet uit handen wilt geven. Het is te koop bij de ANWB. Veel reizigers geven aan dit nog nooit gebruikt te hebben omdat men toch altijd de Nederlandse papieren wil zien.

Internationaal rijbewijs; We kopen allebei een internationaal rijbewijs, hoewel dit eigenlijk niet verplicht is in Afrika. Een alternatief dat we gaan gebruiken is dat we onze beider rijbewijzen in 8-voud hebben gekopieerd en gelamineerd. Dit alles om de corrupte ambtenaar onderweg van dienst te kunnen zijn.

Visaperikelen; Op dit moment denken we dat we tot het zuiden van Turkije gaan rijden en dan met de boot oversteken naar Egypte. Echter, het liefst zouden we geheel overland gaan omdat het inklaren van de auto in Egypte een enorme bureaucratische toestand schijnt te zijn.  Tot en met Turkije of Syrië hoeven we geen visa aan te schaffen. Voor een aantal visa hadden we eerst in gedachten deze in Nederland aan te vragen. Helaas zijn deze procedures in Europa aanzienlijk langer en lastiger dan dat we ze onderweg aanvragen. De reden hiervoor is dat buitenlandse ambassades in Nederland over het algemeen wel ingesteld zijn op vliegreizigers die met een reisorganisatie reizen maar niet op overlanders. Ambassades in de landen onderweg krijgen dagelijks overlanders die visa aanvragen, waardoor deze procedures veel duidelijker en korter zijn.

Syrië: op dit moment ziet het er niet naar uit dat we door Syrië heen kunnen. In ieder geval, tot vorig jaar was het voor Nederlanders mogelijk het visum aan de grens te kopen. Er is een camping net over de grens van Syrië met een Belgische eigenaresse, en zij zegt dat tot recent bij de grensplaatsen (Bab al Hawa, Killis en Kassab) het visum gewoon gekocht kon worden.

Jordanië: Ervaring van andere reizigers leert dat deze probleemloos bij de grens verkregen kan worden.

Egypte: Theoretisch gezien zou dit ook aan de grens kunnen. Er zijn ook veel reizigers die dit visum aanvragen in Jordanië.

Soedan: Ondanks dat we dit lastige visum heel graag vooraf hadden geregeld moeten we dit dus in Jordanië of Egypte aanvragen.

Ethiopië: Dit visum vragen we ook in Egypte of Jordanië  aan. Hier verwachten we geen problemen mee. Eventueel kan deze ook in Khartoum de hoofdstad van Soedan aangevraagd worden.

Resterende landen: Deze kunnen allen onderweg worden geregeld. Zouden we ze in Nederland regelen dan zijn ze bij de grens aangekomen allang niet meer vers genoeg.

Verder; We moeten nog tientallen kopieën maken van onze paspoorten, kentekenbewijzen, etc om overal af te kunnen geven. En verder moet je in Afrika overal pasfoto's in veelvoud inleveren. De verzekering van de camper moet een werelddekking hebben. Dit is minder eenvoudig dan het in eerste instantie lijkt. Vele verzekeringsmaatschappijen verstrekken alleen een groene kaart.  De camper zal waarschijnlijk eerst een keuring moeten ondergaan in verband met waardebepaling.

Vaccinaties en andere preventieve maatregelingen. Vooraf zullen we een aantal vaccinaties halen. Hierbij maken we het onderscheid in noodzakelijke vaccinaties en aan te bevelen vaccinaties.

We zullen de volgende vaccinaties wel halen:

• DTP
  • Cholerastempels
  • Meningokokken
  • Hepatitis A en B
  • Gele koorts injectie en stempel

Reisapotheek; We nemen een basisuitrusting mee. We hebben namelijk geen zin om telkens als onze tere Westerse weerstand het dreigt te begeven een kliniek te moeten zoeken. In Nederland zijn we eigenlijk nooit ziek, maar in Afrika kom je natuurlijk andere bacteriën en virussen tegen waar wij nog nooit aan zijn blootgesteld. En eigenlijk is het net als een brandblusser, die heb je ook niet in huis omdat je denkt hem gaan te gebruiken, maar als het dan toch onverhoopt nodig is, dan is het fijn dat je niet met pannetjes water moet gaan rennen.

Wij nemen mee:

• Verschillende soorten antibiotica
  • Loperamide (tegen buikloop)
  • Flinke voorraad paracetamol en ibuprofen
  • Naproxen
  • Oogzalf
  • Antibiotica zalven
  • Brandwondenzalf
  • Zafjes tegen schimmelinfecties
  • Koortslipcreme
  • Anti histamine tabletjes
  • ORS

Wat slepen we verder nog allemaal mee? We gaan hier natuurlijk niet onze complete inventaris beschrijven, maar een paar dingen zullen we hier toch noemen. De camper is voorzien van een vast bed in de alkoof (boven de cabine), en een badkamer met douche en toilet. Een ruim 2 persoonszitje met een vaste tafel behoren ook tot de luxe.

In het keukenblok bevinden zich een koelkast van 85 liter inhoud op 12 volt, en een kookplaat op gas. Verder is er ruim voldoende opbergruimte. Eigenlijk zijn alle ruimtes benut. In de bodem bevinden zich de zogenaamde “verborgen” opbergruimtes.

Communicatie; Om het contact met onze dierbaren in Nederland te kunnen onderhouden nemen we o.a. een netbook mee. Hiermee kunnen we bloggen en skypen. Voor verbinding zullen we gebruik maken van internetcafés. In sommige landen zullen die wat minder dikgezaaid zijn, maar in ieder geval in de hoofdsteden moet dit lukken. Verder nemen we natuurlijk gewoon onze mobieltjes mee. Erg veel zullen we daar niet mee bellen, maar in Afrika is over het algemeen een vrij aardig bereik.

Koken; Er komt in de camper een keukenblokje voorzien van koelkast op stroom, en een (gas)fornuis. In Afrika is het verkrijgen van gas waarschijnlijk niet eenvoudig. Daarom zullen we daar waar het kan zo veel mogelijk BBQen en natuurlijk ook eten bereiden boven een kampvuur.

Navigatie; Als navigatie maken we gebruik van een tablet voorzien van GPS. Op dit tablet hebben we de programma’s N-route en Mapsource gezet. N-route is het programma waarop je routes kunt samenstellen op basis van begin en eindpunt. Door waypoints in te voegen waar je tussenstops maakt voor bv bezienswaardigheden, winkels, tanken enz….leidt de GPS je naar de juiste bestemming. De routes kun je van te voren samenstellen, opslaan en kopiëren naar Mapsource en ze worden vervolgens via de GPS weergegeven. Daarnaast nemen we natuurlijk zoveel mogelijk landkaarten mee en een kompas, hoewel we twijfelen of die op de bekende manier werkt omdat we ons rondom de evenaar bevinden.

Water; Er zijn 2 watertanks ingebouwd van 115 liter per stuk. Deze bevinden zich onder het zitje. Mocht er geen flessenwater beschikbaar zijn dan hebben we een waterfilter bij om vervuild water te kunnen filteren.

Divers; Hier nog zomaar wat dingen die we ook meeslepen:

• Heel veel boeken om te lezen.
  • Een “wastonnetje” wat al schuddend tijdens het rijden de was doet
  • De broodbakmachine, jaja, lach maar, maar deze zal tijdens het rijden een heerlijk vers brood bereiden waar menigeen voor in de rij zal staan!!
  • Gereedschap en onderdelen, voor als er iets kapot gaat
  • Kleine compressor
  • Speciale krik, een zogenaamde “Jack krik
  • Als informatievoorziening, Lonely planets en andere reisboek
  • Gedroogd en vooral lang houdbaar voedsel

We hebben nog nagedacht om onze reis een extra dimensie te geven door bv voor een goed doel of op basis van vrijwilligerswerk iets te kunnen betekenen. Hiervoor zijn we te raden gegaan bij  de “Muskoka Foundation”. De visie van deze organisatie is om een netwerk van honderden hedendaagse ontdekkingsreizigers te maken door te reizen over land in gemeenschappen over de hele wereld. Met behulp van professionele vaardigheden en kennis verspreiding, zou dit moeten leiden tot een significante impact op de wereld die we bezoeken, op armoedebestrijding, verbetering van de gezondheid en het inspireren van anderen om hetzelfde te doen.

Maar hoe we ons ook probeerde te verplaatsen in de praktisch uitvoerbaarheid hiervan, het bleef vaag en vooral ook heel veel papierwerk kwam er op ons af. Aangezien we hiervan al meer dan genoeg hebben laten we het op dit moment voor wat het is.

Tot zo ver de eerste verslaglegging van de voorbereidingen voor de reis. Gaandeweg zullen we een update plaatsen op deze site. Je kunt reageren door onderstaande reactie in te vullen.

Hartelijke groeten van Ton en Ingrid

1. Elly Ringeling:
    Ingrid en Ton

Veel plezier en succes met de voorbereidingen voor deze geweldige trip.
    Ik weet niet meer precies wanneer jullie gaan vertrekken maar dat zal ik wel op de blog zien.
    Ik wens jullie een geweldige reis en vind het erg leuk om via de blog jullie te kunnen volgen.

Heel veel groetjes
    Elly
  2. Marian van Alphen:
    19 maart 2013
    Wauwwww...wat een prachtig in-kijkje van jullie camper, en wat een voorbereiding....super gaaf! Maar wat komt er veel bij kijken...! Veel plezier met de voorbereidingen en wat fijn dat ik jullie op deze manier mag volgen op deze geweldige reis. Ik ben nu al reuze benieuwd. Toi,toi,toi. Groet Marianne
  3. Mrie:
    19 maart 2013
    Loperamide...hihi klinkt als rennen naar de plee. Bij buikloop heb ik een beproefd recept, lees gratis tip. Medicatie om de diarree te stoppen houd namelijk ook de bacterie binnen.
    1: Drink veel
    2: bij dreiging drink cola. Cola dood alles.
    3: Toch aan de race, eet bananen het stopt niet maar zorgt er wel voor de je de wc nog haalt.
    4: Helpt niets en ben je te zwak ziek en misselijk om ook maar iets binnen te houden, gebruik dan een middel uit je medicijnkastje.
  4. Kris:
    Nice car! Follow you!
  5. Lotte:
    20 maart 2013
    Wat leuk! Mijn vader heeft ook al 2 campers gemaakt waar ze regelmatig een gebied op deze aardbol mee doorkammen! Nu is hij een teardrop caravan aan het maken waarmee ik samen met mijn dochters op avontuur ga niet zo ver als jullie maar zeker voor de meiden een groot spektakel! Leuk om jullie BLOG zo te volgen en ik wens jullie dan ook heel veel plezier!
  6. Tonny:
    20 maart 2013
    Wat een indrukwekkende voorbereiding! Ingrid heb je nog wel tijd om te werken? Het wordt vast een prachtig avontuur. De camper of terreinwagen ziet er prachtig uit. Knap van Ton om zoiets te kunnen bouwen.
  7. Anja:
    20 maart 2013
    Jeetje wat wordt hij mooi, Paul heeft ook de foto's bekeken van de camper en die vondt hem erg mooi. Ik hoop dat jullie een mooie ervaring op gaan doen maar dat zal wel lukken. Voorbereidingen zijn goed gedaan dat was te lezen en ook genoeg medicijnen, maar ja dat wist ik al. Ik ga jullie zeker volgen, tot de volgende mail.Groetjes, Anja.
  8. Mrie:
    20 maart 2013
    De bedouinnen in Egypte kunnen je leren sandbread te maken. Een goedkope geweldig voedzame voedselbron waar je alleen maar mel en water voor nodig hebt, en een fikkie. Voor als niets meer werkt, of als je zoals mij overkwam met je bord overheerlijk eten overvallen wordt door zandstorm. Dan maar sandbread erg lekker en zo klaar.
  9. Peter v.d. Elsen:
    21 maart 2013
    Nou wat een reis en voorbereiding moeten jullie treffen. Indrukwekkend, vergt veel, maar ook erg veel lef vraagt. Wanneer vertrekken jullie? Gr. Peter
  10. Joke:
    21 maart 2013
    Het kan niet anders dan dit echt jullie droom is, mijn god je bent echt niet zomeer weg, wat een gepuzzel/geregel, ongelooflijk. Maar wat een super gave camper, wat een uitdaging en wat een lef!!!!!!!!!!!!
    Via dit soort verslagen reis ik enorm graag mee, kei mooi. Lieve groet Joke
  11. Marion Gielen:
    24 maart 2013
    Hoi Ingrid en Ton,
    Wij wensen jullie heel veel succes met de voorbereidingen en heel veel plezier samen, geniet ervan!
    Groetjes Guus, Loes, Sibbe en Marion
  12. Astrid:
    25 maart 2013
    Hoi Ingrid en Ton,
    Erg leuk om zo jullie reis te volgen...Wat een voorbereiding inderdaad. Maar zo te lezen zal het vast goed komen met jullie!
    Alleen deze voorbereidingen zijn vast al spannend om te doen. Dan moet de reis nog komen..
    Veel plezier!
  13. Monique van Rooij:
    25 maart 2013
    Mooie blog, leuk dat we zo jullie reis kunnen gaan volgen.
    Normaal zou ik jaloers zijn, maar we zitten nu net in ons nieuwe stulpje en dat is ook gaaf.
    Voor alsnog, geniet ervan, ook van de voorpret !
  14. Cathelijn en chalmer:
    15 mei 2013
    Beste Ton en Ingrid,
    leuk jullie ontmoet te hebben afgelopen treffen. nog veel succes met de voorbereidingen, je kunt voor wat tips misschien nog eens kijken naar onze site, http://www.pacci.nl
    Groeten, Chalmer
  15. Gerrit en Jorina:
    17 mei 2013
    Hey Ingrid en Ton,

wat leuk dat we jullie hebben ontmoet op het treffen van afgelopen weekend!!
    We wensen jullie veel suc6 met de 'laatste' voorbereidingen voor jullie mooie reis! We gaan jullie volgen...

Groetjes van Gerrit & Jorina
    Pootje van Joppe