"de earth-dromer"

7 juni 2013 - Horst, Nederland

“De earth-dromer”

Sinds ons vorig reisverslag en de dag van vandaag zijn we beide heel wat wijzer geworden door alle informatie en opgebouwde contacten. Zoals we al verwacht hadden gaat het om positieve en leerzame reiservaringen van medereizigers. We hebben 2 meetings bijgewoond waar we andere enthousiastelingen hebben gezien en gesproken, die ons nóg enthousiaster gemaakt hebben door hun ervaringen te delen. Op de meeting in Weeze troffen we o.a. Chantel en Ton (http://www.dichtbijenverweg.nl) die met hun Mercedes al vele landen in Afrika en andere werelddelen bezocht hebben. Zij hebben ons een heel eind op weg geholpen in de reiswereld en met de “papierentijgers”  waar we mee te maken hebben. Met het Hemelvaarttreffen in Nordhorn troffen we een selecte club reizigers die voornamelijk in Afrika gereisd hebben. Het is leuk om te lezen hoe Chalmer en Cathelijn (http://www.pacci.nl) samen met hun 3 kinderen een jaar door Afrika trokken. En hoe Mike en Marion (http://www.mike4x4marion.blogspot.com) recent nog het westen van Afrika hebben bereisd. Het leuke en verrassende is dat ieder reisverhaal zo anders is terwijl men door dezelfde landen gaat. Iedereen reist op een eigen passende manier. De meeste reizigers hebben Afrika bereisd via de westkant. Onze voorkeur blijft echter om via de oostkant van Afrika te gaan. Hoewel de aanhoudende toestanden in het Midden-Oosten het bijna onmogelijk maken om Afrika via de Oostkant binnen te komen, zetten we ons voorgenomen plan toch door. Ons vertrouwen hiertoe is mede gesterkt door de ervaringen van reizigers die recent nog door Afrika gereisd hebben. Zo kun je op de site van Jeffrey en Twan (http://www.theafrikaexpedition.nl) lezen hoe zij in 2012-2013 een rondje Afrika gemaakt hebben in 1 jaar. De meeste reizigers schrijven positief over hun ervaringen met Afrika en alles wat ze tegenkomen behoort tot de charme van dit prachtige continent met zijn bevolking.

Onze route zal via de volgende landen gaan. We rijden via Nederland, Duitsland, Oostenrijk, Hongarije, Roemenie, Bulgarije naar Turkije. Vanuit Turkije rijden we door Iran. Vanuit Iran nemen we de boot naar Dubai en rijden vervolgens door Saoedi-Arabië. Vanuit Saoedi-Arabië nemen we de boot naar Soedan. Al met al is dat (geschat) zo’n 10.000 km om, máár, daarvoor in plaats rijden we door het prachtige Iran en doen we tevens een enorme ervaring op in het gesluierde leven van Saoedi-Arabië. En, we mijden Egypte en dat is ons beide ook heel wat waard. Het blijft erg jammer dat we niet via Tunesië en Libië Afrika binnen kunnen, maar de onzekerheid of de grenzen in Libië open zijn is te groot. Ons oorspronkelijke plan om vanuit Turkije naar Egypte te varen is ook niet mogelijk omdat de boten moment uit de vaart zijn gehaald. Er bestaat altijd een kans dat het in het najaar anders zal zijn, maar daar kunnen we nu in onze voorbereiding niet vanuit gaan. Vanuit Soedan zullen we zuidwaarts rijden en waar we eindigen laten we open op dit moment. We voorzien dat de geplande 8 maanden te kort zal zijn om alle voorgenomen landen te bezoeken. We hebben allebei nog steeds sterk de voorkeur om ook weer terug te rijden en dat gaat niet lukken als we heel Zuid-Afrika willen zien. Maar zoals alles tot nu toe is gegaan, zal de tijd, het verloop en de ervaring uiteindelijk bepalen wat de route gaat worden. Het is ook prima om open eindjes te houden, anders beperken we onszelf misschien door een te strak schema te willen volgen.

Inmiddels zijn we een heel eind met alle voorbereidingen.  Zo is de K30 omgedoopt naar “earth-dromer”.

Het doopsel.

De naam is afgeleid van earthroamer, een (droom)voorbeeld expeditievoertuig, en het feit dat we onze droom gaan verwezenlijken. Op de foto’s kun je zien hoe prachtig het interieur er uit ziet. En voor degene die het niet kunnen geloven, het is echt door Ton zelf bedacht, gecreëerd en vervaardigd.

Ruim 2-persoonszitje met tafel

Het ziet er allemaal heel strak, massief, sterk en ook nog sfeervol uit. Dat moet ook wel, want als we iedereen moeten geloven wat we tegen gaan komen aan slechte wegen en onverwachte wendingen, omdat iedere aanduiding langs wegen ontbreekt, dan willen we vooral voorkomen dat we met regelmaat van alles moeten repareren.

De keuken is van populieren multiplex gemaakt en bestaat uit lades in verschillende maten en 2 groepen bovenkastjes, met in totaal 7 vakken.

De keuken

Het tafelblad en aanrechtblad is van corean. Dit is een massief kunstofblad wat er uit ziet en aanvoelt als natuursteen. In de alkoof zitten opbergvakken voor boeken, schoenen e.d. Er is ook nog een grote kast waar we voornamelijk kleding in zullen opbergen. Inmiddels heeft Ton de stroom aangelegd en werkt alle apparatuur en verlichting. Onder de auto is een gastank bevestigd zodat we LPG van de pomp kunnen tanken om te koken. Hoewel we in ons vorige reisverslag nog meldde dat we geen airco hebben, kunnen we nu melden dat deze er alsnog is gekomen. Er bleek nog voldoende kastruimte te zijn en door de ervaringen van anderen zijn we toch aan het twijfelen gebracht wat betreft de hitte in de leef/slaapruimte. De stoelen in de cabine zijn opnieuw bekleed en het geluid in de cabine, veroorzaakt door de V8-motor is gedempt met speciaal cabine-isolatie materiaal.

Er moet nog een douchewand geplaatst worden en dan is het interieur een heel eind klaar.

Badkamer, nog zonder wand en deur erin.

Aan de buitenkant moet nog het een en ander gebeuren. Een lier plaatsen, sitesteps erop, striping en bestickering aanbrengen. De ideeën hiervoor zijn gevormd, nu de uitvoering nog.

We hebben op de kop af nog 2 maanden en 22 dagen. Deze zullen we hard nodig hebben om met name allerlei zaken aan te vragen bij de verschillende ambassades en de nodige papieren in te vullen. Het aanvragen en invullen is niet het meeste werk, maar het tijdig terug ontvangen van de benodigde documenten zal tot de laatste dag spannend zijn. En ik zou het bijna vergeten, maar het werk gaat ook gewoon door en dat kost ook tijd!

Onze eerste rit heeft inmiddels plaatsgevonden en we hebben er beide erg van genoten. Tegen onze verwachting in was het geluid en de vering van de auto zeer aangenaam. Alle aanpassingen die er tot op heden hebben plaatsgevonden pakken dus goed uit. Een snelheid van 100 km per uur haalt de earth-dromer op z’n (brede) sloffen.

Tot zover de update. Vlak voor vertrek zullen we nog eenmaal bloggen.

Allemaal een fijn weekend gewenst en de groeten van Ton en Ingrid

1. Sacha:
    7 juni 2013
    Hoi Ingrid en Ton,
    Nou dat ziet er al picobello uit, super mooi en ook nog eens praktisch!
    Het schiet al op, bijna september en dan gaat the big journey beginnen. Ik kijk er al naar uit om jullie verhalen te lezen.
    Groetjes Sacha
  2. Elly Ringeling:
    7 juni 2013
    Ziet er allemaal heel prachtig uit wat zullen jullie gaan genieten straks. Wat knap dat jullie deze camper zelf zo mooi gebouwd hebben.
    Nog veel succes met de voorbereidingen.
    Groetjes. Elly
  3. Jolanda:
    Ha Schone zus en Ton,
    Wat een prachtige camper krijgen jullie toch! Petje af Ton... En de verhalen zijn nu al leuk om te lezen dus we zijn benieuwd wat er nog allemaal volgt. Veel Plezier nog met de voorpret en tot gauw!
    Groetjes Jolanda
  4. Zwarte plak bewoners:
    Heel Goed !!!!!!!
    Dank zei de foto`s kunnen we nog zien hoe het begon.
    Was het al bijna vergeten!
    petje af,
    J.&.R.
  5. Elly:
    8 juni 2013
    Het is ziet er prachtig uit hij wordt steeds mooier
    Ik hoop dat de camper veel reisgenot zal geven voor zo,n lange reis
    Veel succes gr elly
  6. Patricia Wolff:
    hoi ingrid en ton .

ziet er strak uit. Aan de voorbereiding zal het zeker niet liggen. Leuk om te lezen en benieuwd hoe het verder zal gaan .
    Nog steeds een tikkeltje jaloers haha .
    Maak er maar iets super moois van en ik blijf jullie volgen.
    groetjes en succes patricia
  7. Marion en Mike:
    Ha Ingrid en Ton,
    Jullie wagen wordt erg mooi. Ton is echt een vakman!!!
    Mooi die lichte kleuren van het interieur en ook leuke bekleding van de bankjes.
    10.000 km omrijden is heel wat. Weten jullie zeker dat er geen kortere route mogelijk is naar Oost Afrika?
    Wij hebben jullie blog nu ook toegevoegd aan onze reisblog. Waren we helemaal vergeten.

groetjes Mike en Marion
  8. Caroline:
    Hi Ingrid en Ton,
    Wat gaat de tijd snel en wat wordt jullie camper mooi!
    Tot in juli!
    Liefs, Caroline
  9. Ton Peters:
    Hoi Ton en Ingrid,
    Geweldige website hebben jullie en wat hebben jullie er al veel werk van gemaakt, terwijl het vertrek nog enkele maanden duurt! Ook al mooie foto's van de camper op de site, maar een fotootje mis ik nog. Dat is die van die dikke 8 cilinder onder de motorkap!
    De Zwarte Plak klonk me telkens bekend in de oren, maar wist niet waar ik het moest plaatsen. Het kwartje is inmiddels gevallen; Rowen Heze!
    Onze werkgever moet blijkbaar inkrimpen en heeft voor aankomende winter geen werk voor ons! Nu wilden we een advertentie plaatsen: Wie helpen Chantel en Ton de winter door? Om vele reacties te voorkomen leek het ons maar beter om gewoon weer richting Afrika te vertrekken. Vanaf eind september rijden we voor een zestal maanden naar Guine, Ivoorkust en Mali. Jullie kunnen je keuze voor de Oost zijde dus nog aanpassen!
    Tot binnenkort op "de Zwarte Plak".
    Chantel en Ton.
  10. Maja:
    8 juni 2013
    Ziet er allemaal top uit en wat zullen jullie blij zijn met de airco!!
    Nog veel plezier met de laatste voorbereidingen. Het aftellen kan beginnen.
  11. Joke tonnaer:
    Hai Ingrid en Ton.
    Dat Ton een creatieve /handige man is , mag je understatement noemen, beeldschoon die camper van jullie en ook zeer functioneel, ook niet verkeerd!!!!
    Ingrid ,ruim genoeg zag ik, dus dat gaat goed komen! Fijn weekend en een zonnige groet Joke
  12. Helene:
    9 juni 2013
    Ziet er Top uit allemaal, bijna klaar voor het grote avontuur!!
    Komt goed dat zie je zo, nog veel succes verder met jullie Earth-Dromer:-)
  13. Anja:
    Hoi Ingrid en Ton.
    Het ziet er super mooi uit, mooi afgewerkt een aardigheid om naar te kijken. Ik zie uit naar jullie verhalen.
    Groetjes vanuit een zonnig afferden, lekker bij het zwembad.
  14. Leonie:
    Ha Ton en Ingrid,
    Mooi geworden jullie vervoersmiddel ( het is veel meer als een camper). Dat moet zeker goed komen in al die warme gebieden. Spannend om jullie te gaan volgen!
  15. Caroline Kersten:
    Hoi Ton & Ingrid,
    Ik ben echt JALOERS !!!!!
    Wat een mooie camper, als je bedenkt dat de 1e foto die wij zagen van de auto, nu deze camper is geworden..... complimenten.
    En nu begint ook het aftellen , spannend hoor.
    Maaaaaar voorlopig laten we jou nog niet gaan hoor Ingrid.
    Tot van de week,
    Lieve groet Caroline.
  16. Lotte:
    9 juni 2013
    Ik kan niet anders zeggen dan mooi mooi mooi, geniet van de voorpret en straks natuurlijk van het grote avontuur!!!!
  17. Ineke van der Aa:
    9 juni 2013
    Hoi lieverds echt super wat jullie gaan doen en wat jullie gemaakt en geregeld hebben, maar ik maak we wat zorgen over de dingen die mee moeten, DE BERGRUIMTE VOOR DE SCHOENEN! ik neem aan dat jullie de gehele reis op teenslippers lopen!???????!!!!!!!!!!! Heel veel lieve groeten Ineke JP En de Woopsk!!!
  18. Ineke van der Aa:
    En wandelschoenen natuurlijk!
  19. Jessica:
    13 juni 2013
    Wat ziet de camper er mooi uit. Echt stoer wat jullie gaan doen.
    Ben erg benieuwd naar jullie verhalen.
    Groetjes Jessica
  20. Tonny:
    23 juni 2013
    Ha Ingrid en Ton
    Prachtig is het geworden, daar kun je wel een paar maanden in leven met z'n tweetjes. De oostkant lijkt me een beetje triggy, maar misschien valt het mee. Ton, je bent een echte vakman om zoiets te kunnen maken.
  21. Ineke:
    29 juni 2013
    Ha Ton en Ingrid,
    Wij zijn net terug uit Zuid-Frankrijk. Kippeneindje rijden als ik zie wat jullie voor de boeg hebben. Gaan jullie ook muziek meenemen? Een mp3 speler of cd's voor onderweg. Lekker meezingen met Rowwen Hèze. Tenslotte moet je je roots niet vergeten. Kun je nog uitwisselen met Afrikaanse deuntjes! Jullie camper is echt prachtig en het zal een genot zijn om daarmee te gaan trekken. Ik zie uit naar jullie verslagen, het is nu al leuk om alles te lezen.
  22. Hi Ingrid u Toon:
    12 augustus 2013
    hei Ton und Ingrid es hat mich / uns sehr gefreut Eure Bekanntschafft in Ansum auf dem Stellplatz im Hafen zu machen . Schade das Ihr und wir auch schon weiter mussten , eine schöne Seite habt ihr da und den Wagen ich hab ihn ja nun in Natura gesehen , ein Gedicht . Nochmals eine fantastische Zeit und kommt gesund zurück , ich werde uere Reise verfolgen , Rudi / Rud und Micha
  23. Marion en Mike:
    18 augustus 2013
    Ha Ingrid en Ton,

Hoe gaat het met alles? Zijn jullie al bijna klaar voor vertrek?
    Wij zijn zeer benieuwd naar de stand van zaken.

groetjes Mike en Marion