Afscheid nemen en vertrekken.

5 september 2013 - Marchtrenk, Oostenrijk

“kheb mn wagen vol geladen………”

Wat doe je zoal op de laatste dag(en) voor vertrek? In ieder geval van alles waarvan je je realiseert dat het (voorlopig)  de laatste keer is. Voor de laatste keer in je eigen douche, de laatste keer in je eigen bed, voor de laatste avond op de bank en ga zo maar door. Voor de laatste keer Beau een dikke knuffel geven, dat is de gedachte die we nog lang koesteren en waaraan we vaak terug zullen denken. De laatste dag op het werk (van Ingrid) was ontzettend leuk. Een omgebouwd kantoor tot Afrikaans resort, compleet met de Nederlandse vlag en een heerlijke cocktail als ontbijt. Vervolgens met een afropruik op en een tafelkleed als Afrikaanse kledij, de dag doorbrengen waarvan je vervolgens blij bent dat dat dan ook de laatste keer is! Ton kwam er op zijn laatste werkdag achter dat 1 voorband van de "earth-dromer" niet helemaal hard bleef. Die liep constant terug naar 3 bar terwijl die 3,5 bar moet zijn. Gelukkig was Marjo van Carmar uit Deurne nog bereid om na sluitingstijd nog een band om te gooien waardoor we in ieder geval met 4 goeie banden konden vertrekken.

Op de Zwarte Plak hadden de mollen ondertussen hun intrek genomen dus wat weerhield ons nog om te vertrekken?

Een overweldigend afscheid hebben we ervaren , overdonderd door een enorm aantal kaartjes, sms-jes,  gelukspoppetjes en in allerlei vormen beschermengeltjes, en andere persoonlijke dingetjes. Vele giften hebben we gekregen om een goede bestemming voor te zoeken. We gaan onderzoeken of we deze kunnen doneren als een soort van microkredieten aan kleine ondernemers in de verschillende landen, of mogelijk dat we voor een aantal kinderen schoolgeld voor een jaar kunnen betalen. We zoeken in ieder geval een goede bestemming waarvan we zeker weten dat het geld ook echt de bestemming bereikt.

Het inpakken van de camper verliep voorspoedig. Uiteraard moet je dat soort zaken aan vrouwen overlaten om te voorkomen dat al het “overbodige” via de achterdeur weer verdwijnt en vervolgens 8 maanden ligt te wachten om geconsumeerd te worden.

Op 1 september trokken we de deur dicht en werden we uitgezwaaid door de buren om vervolgens in Helenaveen door de familie van de Wal en goede vrienden te worden onthaald. Volledig in stijl, onder het genot van veel gebak, een borrel en goede adviezen reden we door naar Waalre om daar door de familie Voorbij te worden uitgezwaaid voor het grote avontuur wat nu echt gaat beginnen.

On the road to Afrika, hoewel, we zitten nog maar vooraan in Oostenrijk, in Marchtrenk wel te verstaan. In Mendig (Duitsland) hadden we afgesproken met Ton en Chantel om elkaar nog even te zien voordat ook zij voor 6 maanden afreizen naar west Afrika. Het is altijd weer een feest voor ons om hen te zien. Zij zijn een soort Goeroes voor ons. Zoveel reiservaring en wijsheden nemen wij graag tot ons.

Nog de laatste informatievoorziening en enkele wijsheden van Ton en Chantel.

2 Nachten hebben we vervolgens nog doorgebracht in Lohr A. Main (Thuringen), even bijtanken en even niets. Prachtig gebied met mooie wandel/fietsroutes. Uiteraard veel snoepen en lekkere dingen eten, het moet tenslotte op, toch? En we moeten toegeven, de koffie smaakt een stuk lekkerder als “het Norbertuslepeltje” erin heeft geroerd.

In Marchtrenk zijn we momenteel bij Dirk en Susanne. Zij hebben ons aller hartelijkst en gastvrij onthaald. We vertrekken hier waarschijnlijk zondag weer richting Wenen. Daar gaan we “a letter of recommendation” halen bij de ambassade van Soedan. Ook overwegen we inmiddels om het visum voor Egypte alvast in Wenen te regelen. Dat scheelt straks gedoe en waarschijnlijk ook dollars. Vanaf de komende week  gaat het gevoelsmatig echt beginnen. We voelen ons eigenlijk best uitgerust. Dat hadden we niet verwacht gezien de enorme bak energie die het afgelopen jaar heeft gekost.

De auto rijdt voortreffelijk, ligt goed en stabiel op de weg en heeft een enorme power. Gelukkig ligt de dieselprijs in de landen die we gaan bezoeken aanzienlijk lager dan hier in Europa, anders wisten we nu al zeker dat we over 5 maanden geen eten meer zullen hebben ;)!! We genieten van alles wat gaat komen en teren op de warme herinnering van een mooi afscheid dat we hebben genoten, in de wetenschap dat waarvoor het ooit de laatste keer was, er ook weer een moment zal zijn dat alles weer de eerste keer is……...

Het afscheid van en voor de Walletjes viel niet mee.

Dank jullie wel allemaal.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Reggy Ghielen:
    Hallo Ton en Ingrid,

Heel veel geluk, suc6 en lol voor jullie!
    Weet dat we op afstand ook meegenieten.

Groetjes, Reggy
  2. Nelly plas.:
    Hallo Ingrid en Ton.
    Leuk om weer een reisverhaal te lezen van jullie!!
    Alweer 5 dagen onderweg en is de band hard gebleven?
    Jullie zullen best leuke plaatsen tegen komen!!!
    Geniet ervan samen!!
    Lieve Groetjes vanuit Gennep.
    Gerard en Nelly.
  3. Veronique en Ton:
    5 september 2013
    Eindelijk dan nu vertrokken. Zolang naar toe geleefd. Fijn dat jullie goed van start zijn gegaan en eerst nog een nieuwe band hebben kunnen scoren...haha. Heel veel leive groeten van ons allemaal
    xx
  4. De buurtjes:
    Hoi lieve Ingrid en Ton
    Fijn dat de reis tot heden goed verloopt. Geniet nog in Europa voordat het eggie volgende week begint. In limbabwe is het tropisch warm. Ik heb het niet langer kunnen aanzien en toch maar het jonge gras beregend. Anders wordt het niet 2 kontjes hoog. Voor ons nog 33 weken en je bent er weer. Veel liefs en kusjes, de lieve buren.
  5. Anja:
    Hoi Ingrid en Ton.
    Het begin is gemaakt, de eerste kilometers zijn gereden. Geniet ervan maar dat gaat zeker lukken, blijf jullie volgen dus schrijf maar lekker veel want het is een genot om alles te lezen, wie schrijft die blijft.
    Groetjes vanuit een zonnig Afferden, Anja en de rest van de familie. Tot het volgende verhaal.
  6. Helene:
    5 september 2013
    Hé hallo leuk om al weer wat van jullie te lezen:-)
    Een goed begin is het halve werk zeggen ze.
    Dus dat komt helemaal goed met jullie:-):-)
  7. Marian van Alphen:
    Waka Waka eh eh

Anawa aa

Waka Waka eh eh
    This time for Africa

Kan helaas het liedje niet sturen, maar het is toch mooi...
    je wordt er helemaal vrolijk van!!
  8. Marian van Alphen:
    samina mina eh eh
    Waka waka eh eh
    Anawa aa

Waka waka eh eh
    This time for Africa

Jammer dat ik het liedje niet kan sturen, het is zo mooi!!!
    Groetjes en liefs uit Gennep (ps. ijsjes ed. worden ook veel lekkerder met een Norbertuslepeltje.....echt waar!!!
  9. John Ramaekers:
    6 september 2013
    Jezus Christus, ik zou gvd nog langs komen en nu zijn ze al weg. Maar deze fout ligt 100% bij mij...des al niet te min wens ik jullie een super reis toe en ga jullie dan ook 8 maanden volgen. Ik vindt het echt top dat jullie deze levens onderneming gestart zijn en wens hier bij alle geluk toe. Grt John en Caroline. (O nog even ton wat betreft je band; as ge ut nie mir wit maak ut mé pur en kit).
  10. Joke tonnaer:
    6 september 2013
    Laat de rest van de reis zijn zoals de start, begeleid door warme vriendschap, zeer veel goede wensen, dan komt het vast de rest van de 7 maanden en drie weken ook goed!
  11. Jan en jose:
    Hallo Ingrid en Ton
    We hebben jullie verhalen gelezen en zijn onder de indruk van jullie voorbereiding en verwachtingen.
    Het begin is zeker goed en we kijken uit naar jullie volgende verslag.
    Heel veel succes en fijne contacten onderweg.

Groetjes uit Helenaveen van
    Jan & José
  12. Dorien:
    Heey Ingrid en Ton,

Super dat tot nu toe alles goed is gegaan.
    Jullie hebben alles goed voorbereid.
    Geniet er samen van en ik ga mijn verheugen op het volgende reisverslag.

Groetjes uit Milsbeek
    Dorien
  13. Julitte:
    6 september 2013
    Ik zou bijna zeggen, gelukkig was t alleen maar de band die...uh.niet.uh leeg liep...:)
    Maar ik zal me inhouden deze keer, je kent me hè Ingrid, maar ton nog niet zo goed. Haha!
    Geniet van Oostenrijk, zo'n mooi en schoon land! En vriendelijke mensen.
    Op naar de rest van de kilometers zou ik zeggen. Enne als je nog tijd over hebt, schrijf zo vaak als je kunt, super leuk om te lezen nl!
    Heeeeel veeeeeel plezier en geluk samen!
    Groetjes van de goosjes uit het zonovergoten hoogeloon
  14. Leonie:
    Hoi Ton en Ingrid,
    Heerlijk, eindelijk weg en alles steeds verder achter je laten en alleen maar doen waar je zo lang mee bezig was. Ik ken het gevoel nog zo goed. En dan valt alles van je af en is er een rust en laat maar komen...
    Geniet met volle teugen en .. alles zal reg kom!
    Kus van ons allen
  15. Simon & Lore:
    Hey,

Veel plezier daar. Geniet ook van europa. Is ook mooi!

Mooi dat jullie goed vertrokken zijn!

We zien elkaar wel rond Griekenland, begin afrika waarschijnlijk. Wij nu rond Venetië. Vanaf overmorgen in Slovenië

Met welke wagen rijden jullie eigenlijk?
  16. Monique van Rooij:
    6 september 2013
    kei leuk dat jullie zondag nog even langs kwamen.
    Ik kan de foto hier helaas niet opzetten.
    Robke zei "zitten ze pas daar". Ja da's nou 8 maanden de tijd hebben :-)
    Geniet ze !!
  17. Michel:
    7 september 2013
    Wat een prachtig exemplaar heb je weer..Ton.
    Ja ik bedoel allebei, vrouw en wagen haha.
    Ik volg jullie blog vol bewondering.
    Hoe kleiner je behuisd bent, deste dichter sta je bij de wereld eromheen.
    Of nie, mooi man, succes samen!
  18. Caroline:
    7 september 2013
    Live well, laugh often and love much!
    -x-
  19. Marco van alberda:
    7 september 2013
    Snotverd...., ik had helemaal niet in de gaten dat jullie al op weg zijn. Druk, druk druk.....en nog veel ander lulsmoezen.
    Ik wens jullie ontzettend veel plezier!!!!
  20. Marion Gielen:
    9 september 2013
    Hoi Ingrid en Ton,

Leuk om jullie reisverhaal te lezen van de laatse dagen voor vertrek. Wij wensen jullie nogmaals heel veel plezier en geniet vooral van alles wat jullie gaan meemaken!
    Groetjes Marion utj Meel!
  21. Ineke:
    9 september 2013
    Hoi Ingrid en Ton,
    Heerlijk onderweg, hopelijk hebben jullie beter weer dan wij nu. Nederland is nu even omgeturnd in een regenachtig herfstachtig landje. Wel wennen na zo veel zon. Leuk om te lezen dat jullie vanuit Waalre op weg gingen. Daar liggen de roots van mijn grootouders en mijn moeder. Prachtige plek om weer naar terug te komen. Evenals de Peel!
    Het Groesnieuws is in de maak en het duurt niet lang meer dan kan ik hem aan jullie sturen. Die Afrikaanse dame heb ik maar niet geplaatst, volgens mij herkennen de bewoners je daar niet in.
    Goede reis en geniet van al het lekkers!
  22. Margriet Klees:
    11 september 2013
    Heerlijk eindelijk echt onderweg. Geniet en een heel mooie reis toegewenst.wij gaan vandaag verder naar Griekenland.groet en wie weet tot ziens
    Margriet en Jan