"het europese gevoel"

15 september 2013 - Lavrio, Griekenland

“het Europese gevoel”

In Marchtrenk, bij Dirk en Susanne hebben we een heerlijke tijd genoten. Uiteraard was het heel fijn om hen weer te zien, bij te praten en lekker te relaxen in hun huis. Tevens was het handig om over internet te beschikken en zo de laatste info betreffende onze voorgenomen route te bemachtigen.  Oostenrijk is ook een prachtig land qua natuur en kent vele meren. We hebben een dag doorgebracht bij de prachtige Trauensee waar we al de eerste tekenen van de” Indian Summer” hebben bespeurd.

"the Indian summer" in Oostenrijk

Dat kleine beetje herfst hebben we mee mogen pikken. Het voelt bijna onnatuurlijk om een herfst en een winter over te slaan. Tot volgend jaar mei zullen we naar alle waarschijnlijkheid voornamelijk in zomerse kleding lopen en op sandalen.

Dank je wel Dirk en Susi voor een heerlijke tijd bij jullie.

Na een paar fantastische dagen in Marchtrenk zijn we verder gereden naar Wenen alwaar we als belangrijkste doel hadden de “letter of recomendation” voor Soedan bemachtigen en een visum voor Egypte. Vanuit Marchtrenk hebben we telefonisch contact gelegd met de Nederlandse ambassade in Wenen om een afspraak te maken voor het ophalen van de brief. Het is een standaard brief die ze aan moeten vullen met de gegevens van de auto en de persoonlijke gegevens van de eigenaar van de auto. Maar, we hebben hier iets te licht over gedacht. “Nooit gehoord van deze brief!”, dat was het antwoord van de ambassade. Dan maar even mailen met de Nederlandse ambassade in Egypte. Maar helaas, het is vrijdag en in een Islamitisch land werken ze niet op vrijdag. Dus uiteindelijk geen duidelijkheid gekregen voordat we uit Marchtrenk vertrokken richting Wenen. Op zondag zijn we Wenen gaan verkennen zodat we als eerste op maandagochtend op de stoep van de ambassade konden staan. De ambassades liggen behoorlijk uit elkaar, om precies te zijn, de Nederlandse ambassade ligt tegenover het prachtige operagebouw en de Egyptische ambassade ligt helemaal in het noorden van Wenen. En alles moest plaatsvinden tussen 9 en 12 uur! Gelukkig is de infrastructuur in de stad goed geregeld en kwamen we met de bus en metro een heel eind.

Cultuur snuiven en architectonische hoogstandjes bekijken in een historische stad is geen straf voor ons. In “die Alstadt” van Wenen komen geschiedenis en rijkdom bij elkaar, verbonden door prachtige pleinen die allen een verhaal vertellen. Mozart, Bach, Strauss, Brahm, Haydn en Schubert drukken hun stempel op de sfeer in de stad, en het paleis van Sisi met daartegenover de Spaanse Rijschool vormen de grootste toeristische trekpleister van Wenen. Voor degene die net als wij het romantische beeld hebben dat “die schöne blauwe Donau” door deze mooi stad loopt, die opgedeeld wordt door een oud en een nieuw gedeelte, komen bedrogen uit. Er loopt nl een aftakking van de Donau door de stad en dit is een groen kanaal! Aan de andere kant van het water begint het nieuwe gedeelte en (irritant) opvallend hier was de storende aanwezigheid van graffiti op muren, bruggen, kades en overal waar je keek. Zou dit dan de moderne kunst zijn waar Wenen trots op is?

Op maandagochtend waren we om 12 uur een “letter of recomendation rijker en kozen we er voor om het visum voor Egypte toch maar op de grens te verkrijgen, want in Wenen zou het ons 5 dagen kosten voordat we het paspoort terug hebben. Dat zou iets te lang Wenen worden en dus korter Afrika.

Diezelfde middag zijn we doorgereden, via het mooie Hongarije naar Servië. Aan de Servische grens werden we ouderwets gecontroleerd op illegale smokkel. De ambtenaar was gewoon nieuwsgierig naar de binnenkant van de camper want ze kon het niet laten om haar strenge masker te laten vallen en bewonderend met een lach op haar gezicht rond te kijken.  Het voelt een beetje zoals vroeger, alleen ontbreekt vader die ons als kinderen op de achterbank de etiketten van de grensovergangen bij bracht. Serieus kijken, netjes rechtop zitten en niets zeggen als ze niets vragen.

Prachtige overnachtingplaatsen hebben  we gehad. De Putsza van Hongarije is een hele mooie omgeving, heel stil en veel historie op het gebied van horseriding. Je ziet daar een knap staaltje werk van het mennen van 5 paarden tegelijk waarbij de menner op de kont van de 2 achterste paarden staat.

Horseriding in Hongarije

Hele toertochten worden hier naartoe georganiseerd.

Vanuit Hongarije naar Servië hebben we de stad Novi-sad bezocht, de 2e grootste stad van Servië. Deze stad kent zoals heel Servië een historie van de Balkan oorlog. Door de stad heen loopt de Donau, de langste rivier van de Europese Unie en de tweede langste rivier van heel Europa. De rivier ontspringt in Duitsland, in het Zwarte Woud, en mondt uit in de Zwarte Zee. De Donau vormt de grens tussen Kroatië en Servië. Hij voert langs de havenstad Apatin, Bačka Palanka en ook Novi Sad ligt aan deze beroemde rivier. Ook de ruïne van de vesting Golubac en de IJzeren Poort liggen aan de oevers van de Donau. Tijdens de bombardementen op Novi Sadi werden alle bruggen vernietigd, waaronder ook de prachtige Vardinbrug, een zware nederlaag voor de Serven. De stad is een groot industrieel, cultureel en administratief centrum.  Op het culturele vlak zijn er veel interessante musea en dergelijke te bezoeken, o.a. de galerij van Matica Srpska en het museum van Novi Sad. De stad heeft een bruisend hart met een kleurrijk uitgaansleven. Al met al een aanrader voor de cityhoppers onder ons.

Na het bezoeken van de stad zijn we gaan rijden om een slaapomgeving te vinden. Campings en camperplaatsen lijken er in het noorden van Servië niet te zijn, of in ieder geval, wij hebben er niet veel moeite voor gedaan om ze te zoeken. Op weg naar Belgrado zijn we een dorpje ingereden waar wijngaarden aangegeven stonden. Halverwege, hoog op een berg tussen Novi Sad en Belgrado in troffen we een picknickarea met uitzicht over de vallei van waaruit we op de stad keken. Het hele dorp liep uit om te komen kijken waar we vandaan kwamen en hoe we in godsnaam hier terecht komen? Tja, soms heb je geluk zeggen wij dan maar tegen elkaar. 1 Servische man sprak Engels en hij vertaalde “onze missie ” naar de anderen. WAUW, helemaal naar Afrika?? Hij sprak met bewondering en ongeloof. Ze zullen er daar nog lang over na praten verwachten wij. De volgende nacht verbleven we wederom hoog in de bergen, op een unieke uitkijkplek waar naar ons idee nog nooit eerder een camper is geweestHet is fantastisch wat voor een mogelijkheden we hebben met onze auto. We voelen ons gezegend wat betreft het perspectief voor Afrika. (We hebben een leuke video hiervan gemaakt, maar het lukt niet om deze op te laden, misschien later wel, hou je nog tegoed!)

In Servië waande we ons minstens 20 jaar terug in de tijd. Hier is de tijd stil blijven staan op velerlei gebied. De natuur is op vele plekken ongerept en de mensen zijn erg vriendelijk. Een brood kost hier nog (omgerekend) 25 eurocent en een cappuccino kost 80 eurocent. De diesel kost hetzelfde als in Nederland en dat is nou weer erg jammer!! We kunnen merken dat Servië haar best doet om bij de Europese unie te gaan horen. Dat zien we o.a. aan de ontwikkeling van de infrastructuur. Jammer van het mooie langschap, maar over pakweg 5 tot 10 jaar zal er door heel Servië een snelweg lopen. De bevolking zelf is verdeeld over het lidmaatschap van de Europese unie. Alles zal duurder worden en de kleine keuterboertjes zullen door de veranderende regelgeving niet kunnen blijven bestaan. Dus ons advies is, ga de komende zomer naar Servië en beleef de authenticiteit van dit mooie land nu het nog kan.

Tijdens 1 van de stops zagen we dat er een kleine lekkage aanwezig was.

Lekkage kachelradiateur.

Dit bleek de kachelradiateur te zijn. Niet eenvoudig te repareren omdat hiervoor heel de kachel er uit moet, dus heeft Ton als oplossing de slang van de kachel af gehaald en op de radiateur bevestigd.

Handige man, die alles kan, makkelijk voor zo'n reis.....

Het enige wat nu niet meer bruikbaar is, is de kachel in de cabine, maar die hebben we niet nodig de komende maanden.

Naarmate we meer naar het zuiden komen verandert het landschap, het volk en de regels. Momenteel zitten we in Griekenland en hebben we voor a.s. maandag(16-09)  gereserveerd voor de vrachtboot naar Israel. Maandagochtend om 9 uur mogen we ons melden in het zuiden, bij Port Lavrio, alwaar we te horen krijgen of we mee kunnen. In principe is al wel duidelijk dat de auto en 1 persoon mee kan. De ander zou dan moeten vliegen naar Israel. Dit gaan we niet doen. Als we niet allebei mee kunnen dan gaan we een week later. Ondertussen genieten we  van al het mooie wat Griekenland te bieden heeft. Zaterdag (14-09) hebben we “de Meteora” bezocht in Kalambaka. De Meteora’s staan op de werelderfgoedlijst (Unesco). Het zijn kloosters die de “3 eenheid” (de vader, de zoon en de heilige geest) vertegenwoordigen. Het is een adembenemende belevenis. Al de kloosters staan op rotsformaties los van elkaar. We vielen van de ene bewondering in de andere, echt prachtig.

Meteora, de 3-eenheid

Toen we voor de nacht een camperplaats zochten, en even stil stonden om van het uitzicht te genieten, werden we bijna letterlijk van de weg afgeplukt en meegenomen naar een pension, waar ook camperplaatsen waren. De eigenaar, een hele vreemde man, die samen met zijn moeder het pension runt komt uit de tijd van Astrix en Obelix. Werkelijk een karikatuur van zichzelf. Alles was natuurlijk special, special food, special people, special place enz….. We hebben ons enorm vermaakt om het geheel, en wat voelde we ons special. Alleen daarom al zou je een nacht hier door moeten brengen. Griekenland is duidelijk prijzig ten opzichte van de andere landen waar we op dit moment doorheen zijn gereden.  We hebben voor het kleine stukje snelweg (250 kilometer), wat we gereden hebben al erg veel tol moeten betalen. Je zou denken dat de Grieken iets te vereffenen hebben. Het werkt niet om te zeggen dat we recent al zoveel betaald hebben aan het redden van hun land. Ze verstaan soms geen Engels, raar hè?

In vergelijking tot Macedonië is Griekenland in vele opzichten anders. Macedonië heeft een prachtige groene en weelderige natuur, en de overgang naar Griekenland is behoorlijk. Het is hier, in het binnenland desolaat, droger en dor. Overal waar we komen en even stil staan, om wat voor reden dan ook, hebben we bekijks omdat we een opvallende auto bij hebben. Soms zelfs ’s nachts dat we stemmen horen naast de auto van jeugd of andere die naar de kaart van Afrika staan te kijken. Het voelt een beetje als Bonny en Clyde, maar dan op vredesmissie. We trekken een spoor door Europa en onderbreken dat de komende week door met de “earth-dromer” 4 dagen over zee te gaan. Van het gevarieerde en kleurrijke Europa naar “the promised land of Israël”

Groeten van Ton en Ingrid

ps. het is hier 30 graden, héérlijk......

1. Mientje:
    hoi ingrid en ton
    wat is het toch leuk om weer een reis verhaal van jullie te lezen,en wat hebben jullie al veel gezien .ik blijf jullie met plezier volgen.
    groetjes mientje giesbers
  2. Yvonne Foortjes:
    Hoi mooie verhalen
  3. Elvera Graat:
    Hallo Ingrid & Ton,

Heerlijk om jullie avonturen te lezen. Erg leuk geschreven, ik verheug me al op het volgende reisverslag. Succes met het voortzetten van jullie fantastische reis!!!!!
    Liefs Elvera
  4. Bart:
    15 september 2013
    ha Ingrid en Ton, Klinkt geweldig allemaal, heel anders dan een chalet op een camping. Veel plezier de komende tijd.
    groetjes Bart
  5. Ineke van der Aa:
    15 september 2013
    Lieve mensen, jullie zijn alweer een eind op weg, geweldig, ik wil iedereen die jullie na staan laten weten dat het met Beau heel goed gaat! Heel veel groet, Ineke Jean Paul Woopie [ onze eigen boerenfox ) en Beautje!
  6. Peter van de Wal:
    Dag zusje en vriendje:-)
    Blij om te lezen dat jullie het goed maken.
    Leuke verhalen trouwens, leuk om te lezen. Zo leer je nog eens wat. Trouwens, dat heb ik dan weer gezien, waar de Donau ontspringt. Donauschingen was het toch...?
    Nou ja, jullie zullen de komende tijd meer zien dan ik lijkt me zo..
    Nou, verder veel reisgenot, succes in het beloofde land en bij de farao's. Doe Cleo de groeten en tot horens
    Groetjes!
  7. Helene:
    15 september 2013
    Fijn dat alles goed gaat en ook fijn te lezen dat het met Beau ook goed gaat. Heel veel succes en genieten verder samen:-) :-)
  8. Marian van Alphen:
    15 september 2013
    Ja ja wrijf het er nog maar even in..."het is hier 30 graden"...bij ons is het inmiddels echt herfst...er komt nog een tijd dat jullie misschien snakken naar een heerlijk vrieszonnetje en een bord erwtensoep. Ik benijd jullie!!! Lieve groet Marianne
  9. Jeroen de kapper:
    Hallo Ton en Ingrid,

Wat leuk jullie verhalen te lezen! Ze geven voer tot dagdromen, nodig nu het toch echt herfst wordt hier... Had al eerder gereageerd, maar kwam er achter dat het voor onder een foto was haha. Het is ook zo'n uitgebreid reisblog dat ik er compleet in verdwaal als ik niet oplet.
    Ga zo door en geniet zo veel mogelijk van elk moment.

Groet,
    Jeroen
  10. Lucie:
    16 september 2013
    Heerlijk te lezen dat alles goed gaat.wij genieten mee en zijn heel nieuwsgierig hoe het in Africa zal zijn.Mijn broer is inmiddels getrouwd , we hebben genoten van een heerlijke dag.Gelukkig zat het weer nog een dagje mee.Inmiddels voelen wij de herfst al komen en worden de dagen korter.Heel veel plezier zuig alle indrukken op en geniet!!!!! Liefs willem lucie
  11. Bertus en Nellie:
    16 september 2013
    Hallo Ton en Ingrid We genieten van jullie reisverhalen en reizen een beetje mee.Wij hebben al een beetje herfst,30 graden lijkt me heerlijk.Veel plezier en geniet !!! Gr Bertus en Nellie van cp in Neer.
  12. Maja:
    16 september 2013
    Hoi, prachtig hè die kloosters? Heb je de James bond gezien die daar is opgenomen, spectaculair!
    Jullie hebben er al heel wat km opzitten en dan moet het echte werk nog beginnen. Geniet ervan. Wijbrand en Maja
  13. Dorien:
    Hallo Ingrid en Ton,
    Super jullie verhaal en erge mooie foto`s.
    Wat hebben jullie het goed, geniet ervan.
    En dat weer wordt alleen maar warmer, denk dan maar aan het koude Nederland af en toe.

Groetjes
  14. Elly Ringeling:
    Hallo Ingrid en Ton
    Wat geweldig wat jullie allemaal beleven en zien. Erg leuk geschreven. Ik zie uit naar de volgende reisverhalen.
    Heel veel plezier en geniet er van.
    Groetjes
    Elly
  15. Anja:
    Hoi Ingrid en Ton.
    Wat is het toch een genot om je steeds mooier worden verhalen te lezen. Hopelijk hebben jullie de boot kunnen halen. Het blijft handig dat je zelf je reparaties uit kunt voeren anders zou het nog handen vol geld kunnen kosten. Tot het volgende verslag.
    Lieve groetjes van Anja en familie.
  16. Lies:
    Hoi Ingrid en Ton

Alweer 16 dagen onderweg en al zoveel gezien,dat beloofd nog wat jullie reis.
    Wij houden jullie reisverslagen goed in de gaten.

Heel veel lieve groeten uit het regenachtige Gennep
    Liefs
    Lies Dees
  17. Joke tonnaer:
    16 september 2013
    Op deze manier een kijkje in een stukje geschiedenis en cultuur is op afstand mee genieten, heerlijk.
    Blijf zo genieten en blijf het vooral ook delen, herfstachtige groet joke
  18. Franca:
    16 september 2013
    Hoi Ingrid en Ton, ik hoorde via Sandy van jullie trip en was natuurlijk meteen enthousiast, Afrika blijft altijd mijn ding.
    Dus ik ga jullie met veel plezier volgen en wens jullie een fantastische reis toe.

veel groetjes en tot mails Franca
  19. Veronique en Ton:
    Hoi Ton en Ingrid,
    Wat leuk om jullie verhalen te lezen. Nu al zoveel moois gezien en beleefd. Geniet ze! DAn doen wij dat van jullie verhalen hier.
    heel veel groetjes, Ton en Veronique
  20. Elly:
    Hoi ton en ingrid
    Wat een leuk reisverslag
    Kan bijna niet wachten op de volgende
    Gr elly
  21. Nelly plas.:
    Hallo Ingrid en Ton.
    Heerlijk om weer wat te horen van jullie!!
    Leuk verhaal en foto,s.
    Maar goed Ingrid dat je een handig vriend bij je hebt om alles te kunnen repareren.
    Geniet nog even van het mooie Griekenland!!
    Wij hebben de verwarming aan en het regent hier in Gennep.
    Wij wensen jullie nog veel reisplezier!!!!

Lieve Groetjes Gerard en Nellie.
  22. Ineke:
    Hoi Ingrid en Ton,
    Geweldig, het lijkt wel een reisgids. Jouw beschrijving maakt alles wel heel aantrekkelijk. Ben benieuwd wat jullie zoal eten onderweg. Is er verse groente te koop? En hebben ze ook nog lekker snoep? Want die Hollandse dropjes en zo zullen inmiddels wel opgegeten en uitgedeeld zijn. Goede overtocht naar Israël en ik zie uit naar je volgende verhaal. Groetjes van Ineke en Jan
  23. Hanny van Horrik:
    17 september 2013
    Hoi Ingrid en Ton,
    Wat ontzettend leuk om jullie reisverhalen zo te kunnen volgen. Leuke (en uitgebreide) verhalen en mooie foto's!
    Geniet er van! Heel veel plezier!
    Groet, Hanny.
  24. Marion:
    17 september 2013
    Lekker genieten met z'n 2en!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  25. Patrick:
    Wauw, mooi om te lezen.
    Super om jullie reis te kunnen volgen, ben heel benieuwd naar Afrika.
    Succes en genieten doen jullie dan lees ik.
    Patrick
  26. Veronica verweij:
    18 september 2013
    Jambo Ingrid en Ton, dit is zeer interessant, spannend en onvoorstelbaar! Asante sana. Gr . Vero, Gijs, ma en pa .
  27. Jan en jose:
    18 september 2013
    Heel mooi begin Ingrid en Ton.
    En ook "schon" geschreven. We herkennen verschillende plekjes en het voelt of we er weer zijn.
    Heb je ook getraind voor "zee-benen" ???
    Goeie reis en tot het volgende verslag.
  28. Astrid:
    19 september 2013
    Wauw wat een verhalen en bijzondere tijd voor jullie.. Blijf genieten maar dat zal vast gebeuren!! Tot het volgende verhaal en doe de groetjes aan Clyde...
  29. Simon & Lore:
    20 september 2013
    hey ton en ingrid,

Leuk jullie verslag ook te lezen en te lezen over een stuk waar wij ook heel recent door gingen. Wij zitten nu in athene en hopen jullie snel achterna te kunnen komen! :-)

tot dan!

Benieuwd naar jullie ervaringen met de bewaking in israel.

SImon
  30. Jeanne \Nielen:
    21 september 2013
    Hallo Ton en Ingrid,
    Fijn om te lezen dat alles zo goed gaat, ( op een kapot slangetje na). Op het werk gaat er geen dag voorbij zonder dat er wel iemand zegt, "hoe zou het met ze zijn ". Dus uit het oog, maar niet weg te branden uit het hart. Geniet er van.
    Jeanne Nielen.
  31. Ria:
    22 september 2013
    hoi Ingrid en Ton, `n beetje late reactie maar je kent me,ik en computers gaat niet zo goed samen,toch komt het ooit goed.
    Wat `n mooie verhalen,ik lees ze met veel plezier. Geniet ervan en van elkaar. Op naar `t volgende verslag
  32. Ria:
    22 september 2013
  33. Ingrid voorbij:
    26 september 2013
    hey luitjes, ik geniet van jullie verhalen, reis ik toch een beetje mee,en kijk uit naar de volgende...
    ps. het gaat hier goed komen met ons!!
  34. Simon & Lore:
    26 september 2013
    hey,

Benieuwd hoe jullie het in israël stellen? Hoe is de overtocht verlopen? Wij nemen maandag de boot maar vertrouwen het hele boeltje met salamis niet helemaal. Wat zijn jullie ervaringen? Misschien tot in Jordanië ofzo?

Welke route nemen jullie in Egypte? Eventueel stuk samen rijden?

Simon
  35. Susi + Dirk:
    30 september 2013
    Hi Ton en Ingrid,
    Het was echt super dat jullie bij ons waren zo aan het begin van jullie reis. We hebben van de tijd samen erg genoten en Susi oefent nu steeds in het "Pesten" om, als jullie terug zijn, dat kaartspelletje van allebeide kan winnen. Deal? Haltet die Ohren steif!! alles Liebe Susi + Dirk