Welcome to Afrika dear "earth-dromer"

31 oktober 2013 - Mombasa, Kenia

“Welcome to Afrika dear earth-dromer”

Lieve familie, vrienden, collega’s en alle volgers van ons reisblog. Wegens grote belangstelling en medeleven, willen we jullie graag op de hoogte stellen van de “hereniging” met onze “earth-dromer”.

We zijn sinds zondag in Mombasa, Kenia, alwaar we tot vanmorgen met behoorlijke spanning hebben gewacht tot we onze “earth-dromer” zouden zien. Van de scheepsrederij (Messina-line) hadden we te horen gekregen dat de verwachte aankomstdag 29 oktober was. Dit werd later bijgesteld tot 30 oktober en verfijnd tot 30 oktober, 22.00 uur.

Afgelopen maandagochtend zijn we als eerste naar het kantoor van de maatschappij gegaan om te horen hoe de verdere procedure zou zijn. We hebben uiteraard een behoorlijke smak geld neer moeten leggen om de auto verscheept te krijgen en het was ons inmiddels wel duidelijk dat het daarmee nog niet betaald was. Zo gaat dat! Dus, na de procedure duidelijk te hebben en de verdere onkosten die het met zich mee gaat brengen om de auto door de douane te krijgen, kregen we het advies om iemand in de arm te nemen die ons tijdens deze procedure zou helpen. Het is bekend dat in de Afrikaanse landen veel ritselaars zijn die je hierbij kunnen helpen, of beter gezegd, wíllen helpen. Alleen is het vrij krijgen van een buitenlandse auto niet iets wat je over wil laten aan een ritselaar. De Company zelf adviseerde ons “de juiste man” te nemen, iemand waar ze zelf nauw mee samenwerken en goede ervaringen mee hebben. Uiteraard kost dit ook geld, niet te flauw, maar je hebt weinig keus. Deze man, Timimi (Company name: Weston Logistics Limited), runt een professioneel bedrijf in enkel en alleen het inklaren van zeetransport. De kennismaking voelde goed en na de procedure nog eens doorlopen te hebben konden we de afgelopen dagen niet meer doen dan wachten.

Als je wacht, en eigenlijk niet echt in de mood bent om van alles te ondernemen, heb je veel te veel tijd om te denken. Allerlei doemscenario’s passeren de revue na o.a. het lezen van horrorverhalen op het internet. We probeerde positief te blijven, elkaar gerust te stellen en brachten gradaties aan in de verschillende scenario’s.

1. De auto staat toch niet op het schip maar is in Jedda blijven staan. Dit zou het ergste zijn.

2. De auto is open gebroken en alles van waarde is eruit gehaald. Ook verschrikkelijk, maar dan is in ieder geval de auto op de juiste plek.

3. De auto is aan de buitenkant beschadigd en de spullen op het dak (zonnepanelen, Jackkrik, rijplaten) zijn eraf gejat. Lastig, maar dat is te herstellen.

Het is erg om zo te denken, maar helaas zijn er weinig positieve verhalen in omloop wat betreft het verschepen van Ro-Ro auto’s. Ze zullen er wel zijn, maar deze zijn niet gepubliceerd, en uiteraard hebben we inmiddels teveel ervringsdeskundigen gesproken die ons niet echt opvrolijkte met hun verhalen. We hadden ons hard gemaakt om zelf op het haventerrein te zijn zodra het schip aan zou komen en ging lossen. Dit verkleind het risico op schade bij het van de boot afrijden en we wilde perse de staat van de auto gezien hebben, voordat hij van het schip af zou zijn. Mocht er namelijk schade zijn dan is het belangrijk om te weten wie hier voor aansprakelijk gesteld kan worden. Daarbij is het bekend dat de meeste schade niet wordt aangebracht door het personeel op de boot, maar zodra de auto onbeheerd op het haventerrein staat. Echter, gezien het tijdstip van arriveren (22.00 uur) en lossen (04.00 uur) was dit niet mogelijk. Maar Timimi beloofde ons om ons in de vroege ochtend op te pikken en mee te nemen naar de haven. Niet geheel gebruikelijk, maar hij had wel in de gaten dat hij niet zomaar met ons weg kon komen. Het binnenkomen op het haventerrein is niet eenvoudig. Het is allemaal uiterst goed bewaakt en als je niet de juiste contacten hebt dan kom je er echt niet op. Maar “onze man” belde gewoon even met het hoofd van de beveiliging en om 7.00 uur reden we het haventerrein op. Het havenpersoneel keek ook wel even raar toen ze 2 toeristen op hun terrein zagen lopen. Het schip was al voor de helft leeg, en de “earth-dromer” was er al vanaf. Voordat ze de auto van het schip rijden checken ze zelf ook op uiterlijke schade en registreren ze dat voor hun eigen verzekering. We waren allebei ontzettend gespannen om de auto te zien, en na even zoeken stond hij daar, weggestopt tussen de bomen, verscholen tussen grote vrachtwagens. Ik, Ingrid kon wel huilen van ontlading en Ton ontspande ook zienderogen. Wat een opluchting.........................

De schade opnemen met alleen maar "onschuldigen" om ons heen.Aan de buitenkant zagen we zeker geen grote schade, hooguit wat schrammen vanwege de takken waar hij in was gereden. In de cabine hebben ze wel alles gejat wat er te jatten viel. Snoepjes, een zonnebril, 2 kabels om te laden vanaf de sigarettenaansteker en een dagboekje met daarin alle aantekeningen en gegevens van onze reis tot aan Jordanië. Maar hier komen we nog wel overheen. Het ergste wat ze meegenomen hebben is het koord met daaraan alle gelukspoppetjes en het zelf gemaakte persoonlijke boekje van mijn ouders met daarin foto’s en lieve gelukswensen die we kregen bij vertrek. We kunnen niet begrijpen wat iemand bezield om dit soort dingen mee te nemen. Wat heeft een ander hier aan? Uiteraard kun je zeggen dat we het niet in de cabine achter hadden moeten laten, maar het heeft voor een ander geen enkele waarde denk je van te voren. Ook waren er duidelijk pogingen gedaan om via de tussendeur in het leefgedeelte te komen. Dit is niet gelukt. Jammer dat ons vertrouwen nu toch geschaad is.

We zitten momenteel weer in een hotel en moeten wachten totdat de papieren bij de douane in orde zijn. Dit kan tot morgen duren, maar het kan ook vandaag nog geregeld zijn. We voelen ons opgelucht en de kans dat er nu nog iets mis gaat is wel heel klein. Timimi kent de man die de sleutel van de auto nu beheerd persoonlijk, en hij heeft ons beloofd (voor wat dat waard is in dit land) dat er niemand meer in of aan de auto zal komen. So, keep your fingers crossed!!

Hoe het verder zal lopen zullen jullie de volgende keer lezen, maar voorlopig laten we even niets meer horen omdat we uitgebreid gaan genieten van al het wild in Kenia. Zodra we de auto terughebben verlaten we Mombasa en gaan naar het “Tsavo National Park” om de hereniging te vieren en te genieten van de rust.

Heel veel groeten van Ton en Ingrid

1. Hanny van Horrik:
    Hoi Ingrid en Ton,
    Wat een avonturen met het transport van jullie auto! Jullie krijgen deze reis gratis ook een cursus oefenen van geduld! Je leert zo wel veel kanten van een land kennen. Lijkt me ook boeiend. Maar gelukkig lijkt het allemaal goed af te lopen, zodat jullie de reis weer kunnen voortzetten zoals dat de bedoeling was: in de eigen dreamer! Blijf er vooral van genieten!
    Even een korte update van mijn kant: we zitten nog steeds op onze wolk en zijn er heel gelukkig mee!
    Groeten en tot het volgende bericht!
    Hanny.
  2. Marc van Wuijtswinkel:
    31 oktober 2013
    De haven van Mombassa bekent terein :-)) en dan naar het tsavo park, wauw geweldig.
    Ben er al 3x eerder geweest, en in december gaan we er weer heen !!
    Jammer dat ze niet van je spullen af blijven in dit soort landen :-((
    Goede reis en veul plezier
  3. Julitte:
    31 oktober 2013
    Ton en Ingrid, van onze kant weinig nieuws te melden, maar dat kunnen jullie niet zeggen....Eigenlijk toch erg dat je "blij" moet zijn dat ze "alleen" deze spullen weg hebben gehaald! En inderdaad wat hebben ze aan zo'n boekje?! En raar om te zeggen, maar ik ben wel blij dat er ook bij jullie spanning is geweest of de earth-dromer wel veilig terug zou komen, want dan ben ik dat toch niet alleen geweest:-) .
    Stap in ieder geval weer in die positieve schoenen die jullie eerst aan hadden en ga genieten van hetgeen wat er nu nog op jullie pad komt!!!
    Veel groetjes vanuit een frisse maar zonnige dag in Hoogeloon.
  4. Anja:
    31 oktober 2013
    Wat fijn dat jullie weer met je vertrouwde earth-dromer op pad kunnen. Wel vervelend dat zo niet van jullie spullen af konden blijven. Ga met goede moet verder en geniet van jullie avontuur. groetjes Anja.
  5. Dirk en Susanne:
    Hoi Ton en Ingrid,
    Daar valt gelukkig een steen van het hart. Met een schade die nog te overzien is, kunnen jullie de reis verder oppakken. Wij zijn er blij om!
    Liebe Grüße aus Marchtrenk, Österreich
  6. Veronique en Ton:
    Hoi Ton en Ingrid,
    Eindelijk weer terug in jullie eigen Earth-dromer. Weer heerlijk genieten. Klote dat ze niet van jullie spullen af konden blijven. Maar goed dat Het prachtige Kenia voor jullie open ligt en jullie je weer met het mooie van de reis mogen gaan bezighouden. Heel veel plezier en geniet van Kenia
    Liefs, Ton en Veronique en de kids
  7. Jokelien:
    31 oktober 2013
    Pfff, ik ga het gauw doormailen.
  8. Marion en Mike:
    31 oktober 2013
    Volgende keer 220 erop zetten. En giftige snoepjes neerleggen.
    Haha.
  9. Mientje:
    hoi ingrid en ton
    wat fijn dat jullie nu weer verder kunnen met jullie eigen Earth-dromer,maar wel jammer dat je al die spullen kwijt bent.
    maar ga met veel plezier weer verder met jullie reis.
    en ik wacht weer met spanning op het volgende verhaal.
    groetjes mientje
  10. Veronica verweij:
    31 oktober 2013
    Hi Ton en Ingrid, de E.D is weer! Jammer voor die " petty thieves" ! Nu maar genieten en let op dat die "broers" van mij, jullie niet kaal plukken! Geniet echt van wat mooie kenia te bidden heeft. Groeten van Gijs.
  11. Jolanda:
    Hey luitjes!
    Jeetje ja, een paar kleine tegenvallers maar wat zullen jullie opgelucht zijn.. En wij ook! Het is fantastisch om elke keer weer te lezen hoe het jullie vergaat, wat een avontuur! Laat de spanning nu maar van jullie afvallen en geniet met volle teugen van alles wat jullie nog gaan zien en meemaken... Ton en ingrid, petje af!
    Lieve groetjes Jolanda, Mayco, Jens en Niels Xx Ooh ja, en een poot van Lola
  12. Jose:
    31 oktober 2013
    Jullie hebben gelijk.(skype) Bob kan hier dus absoluut niet tegen.
    We horen graag wanneer de reis wordt vervolgd. Hopelijk gaan de letters van de auto er makkelijk af. Je vraagt je inderdaad af wat ze met een foto boekje moeten. De gelukspoppetjes snap ik. Ze willen hetzelfde geluk hebben als jullie en ook op reis gaan.
    heel veel succes xxx
  13. Michel:
    31 oktober 2013
    Na zo'n ervaring voor de eerst keer weer de motor starten, moet wel een brede glimlach en fonkelende oogjes geven.
    Geweldig dat de overtocht is gelukt en dat jullie plannen doorgaan !
  14. Helene:
    31 oktober 2013
    Gossie mijne wat gebeurt er toch allemaal daar in verreweggistan!?!
    Het zal dan wel allemaal bij het grote avontuur horen maar het is toch wel zuur als ze zo je spulletjes ontvreemden!
    Verder natuurlijk weer heel veel geluk en genieten gewenst daarzo.
    En wij denken dan als we ff niets horen: geen nieuws goed nieuws:-)
    Lieve grjes Helene
  15. Jan en jose:
    31 oktober 2013
    Het is nu wel heel serieus maar laat jullie enthousiasme er niet onder lijden. Jammer van het boekje maar je hebt toch alles wat erin stond opgeslagen in je hoofd. Komt allemaal goed. Héééle goeie reis verder en geniet.

Groetjes Jan & José
  16. Ineke:
    31 oktober 2013
    Eindelijk herenigd! Wat moet dat een goed en vertrouwd gevoel geven. Ik denk dat jullie je, na al die vreselijke verhalen, realiseren dat jullie heel veel geluk gehad hebben, misschien wel dankzij de gelukspoppetjes! Die hebben gewoon gewerkt. Op zoek dus naar een nieuwe talisman, misschien een Boedhabeeldje.
  17. Marian van Alphen:
    31 oktober 2013
    Tjaaaa, tis niet anders, ga lekker verder vakantie vieren en laat ze er schik mee hebben.....het had anders gekund toch.... Hakuna-matata, je hebt het of niet......!!! Tot gauw! Tis zoals het tis.....
    Let it be...... Hope everything goes on...Always look at the bride side of live.....
  18. Maja:
    1 november 2013
    We duimen mee dat je nu snel verder kunt met jullie eigen "huisje op wielen
    " en dat verdere schade meevalt, en och dat nummer op de auto is een mooi aandenken......
    Groetjes maja
  19. Rob en Marga:
    1 november 2013
    Lees zelf jullie verhaal met veel spanning!
    Emotie van opluchting na een hele spannende tijd.... maar ga genieten van de natuur die jullie zeker weer tot rust brengt.
    Dat gaat jullie lukken!!
    Een hele goede reis!
  20. Lucie:
    Lieve Ingrid en Ton,
    Tja die gelukspoppetjes doen hun werk nu bij een lief klein keniaans meisje of jongetje.Deze kinderen kunnen vast wat geluk gebruiken.Ik heb er mijn hele koffer achter gelaten , alles konden ze gebruiken.Wat een spannende reis maken jullie.Iedere keer weer afwachten in dit soort landen.Je leert wel relativeren!
    Ik denk als jullie terug zijn dat jullie absolut veel geleerd hebben. Het is een rijke ervaring.
    Niki de vriendin van Max gaat samen met een vriend van de toneel school theater maken in Kenia.Zij gaan dat op de scholen doen.Super leuk toch.
    Nou luidjes hou ons gezellig op de hoogte , wij genieten mee van jullie avonturen!!♥♥;-);-) dikke kus willem lucie
  21. Jessica:
    Hoi,
    Wat is het leuk om jullie verhalen te lezen. Maar een boekje uitbrengen bij terugkomst, zou ik zeggen.
    Een reis om nooit meer te vergeten. Nog veel plezier en succes en ik wacht geduldig op jullie nieuwe belevenissen die jullie met ons willen delen.
    Wij blijven hier wel, lekker in het natte koude Gennep.
    Groetjes Jessica.
  22. Joke tonnaer:
    2 november 2013
    Lieve Twee.
    Dat is toch slikken, wanneer persoonlijk schade wordt opgelopen, ik denk dat een kras meer , veel minder pijn had opgeleverd.
    Maar de positieve inslag zorgt er vast voor, dat de reis naar nieuwe hoogtepunten gaat, dus ook het genieten, goede reis maar weer liefs joke
  23. Nelly plas.:
    3 november 2013
    Hallo Ingrid en Ton,
    Dit was niet leuk om te lezen,maar erg vervelend voor jullie.
    Dit komt in Nederland ook wel voor.
    Blijven genieten!!!

Lieve Groetjes Nelly.
  24. Caroline Kersten:
    3 november 2013
    Hoi Hoi Ton&Ingrid.....
    Shit happends.... Heeeeeel vervelend!
    Maar ik ben er vast van overtuigd dat jullie hier sterker uitkomen met z'n tweetjes.
    Ga heerlijk genieten in Kenia, en heeeeeel gauw tot gauw.
    Lieve groet Caroline xxx
  25. Monique van Rooij:
    4 november 2013
    Hoi Ton en Ingrid,
    Hoort er allemaal bij en levert spannende verhalen op moet je maar denken. Nu lekker genieten van Kenia en Tsavo en die ellende gauw vergeten. Ik denk dat geen auto ter wereld zo geknuffeld wordt.
    Robke geniet lekker van een offroad weekje in Portugal. Ik zit zielig in een regenachtig kikkerland, bladeren te harken ;-) Boetje ligt te snurken op de bank.
    groetjes, Monique
  26. Iwan en Heidi:
    6 november 2013
    Tjee wat een toestanden.
    Gelukkig kunnen jullie jullie reis weer hervatten.
    Geniet ervan!
    Groetjes uit D'n Ouwe Peel